جانمایی نقشه سازه و معماری بر روی وضع موجود ملک

بعد از اخذ پروانه ، اکثریت مالکان فکر می کنند که دیگر نیازی به حضور نقشه بردار نیست و می توانند به کمک پیمانکار فنداسیون کار و دیگر استاکار بنایی  و ….. کار نقشه بردار را انجام دهند و فکر می کنند وجود نقشه بردار یک هزینه اضافی است. اگر مالک  از مضرات و هزینه هایی که به دلیل عدم حضور نقشه بردار ، متحمل می گردد، آگاه باشد  هیچ وقت  به دلیل یک هزینه ناچیز ( در برابر هزینه و ضرر کردهای  بعدی ) بدون نقشه بردار، ساختمان خود را شروع نخواهد کرد. من فکر می کنم کم کاری از ما نقشه برداران نیز می باشد که اهمیت جایگاه خودمان را برای سازنده ها و مالکان مشخص نکرده ایم. خیلی از ساختمان هایی که من رفته ام و در آن مالک بدون کمک نقشه بردار اقدام به کار کرده است( حتما به مشکل برخورد کرده است که سراغ نقشه بردار آمده ) و متقبل هزینه شده است. در این حالت وجود نقشه بردار و مزایایی که دارد  را به او گوشزد می کنم که شاید این مفهوم غلط ریشه کن گردد. از طرفی در اکثر نقشه معماری و سازه ، حتما  به عبارتی  مثل یا با مفهوم ” مجری یا مالک می بایست قبل از شروع گودبرداری و هر اقدامی دیگر نقشه ها معماری و سازه را بررسی کند و هر گونه مغایرت را اعلام نماید در غیر اینصورت مسئولیت هر گونه اختلاف به عهده مالک و مجری می باشد”  برخورد کرده ایم،  که این امر همه مسئولیت اشتباه  موجود در نقشه  را متوجه مالک و یا مجری می کند. حضور نقشه بردار ( این نقشه بردار نیاز نیست که ازطرف یا مورد تایید  شهرداری باشد. ولی بهتر است نقشه بردار با پروانه نظام مهندسی باشد)  در ابتدا پروژه باعث می گردد که نقشه بردار هر سه نقشه UTM ، معماری ،سازه را بررسی نماید و در صورت وجود مغایرت به مالک اطلاع دهد. تا مالک درصدد رفع آن برآید . لازم به ذکر است که این بررسی نیاز به اطلاعات کامل و تخصص دارد. می توان گفت اکثریت پیمانکاران ساختمان فاقد این تخصص هستند و یک سهل انگاری کوچک در این مرحله ضررات غیر قابل جبران و سنگین به پروژه وارد خواهد کرد که در ادامه بحث در هر موضوع به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی نقشه برداری مهرماه 1398

جانمایی نقشه سازه و معماری

همانطور که قبلا اشاره شد بعد از اخذ پروانه ، سه نقشه UTM ، معماری و سازه در اختیار مالک جهت ساخت و ساز قرار میگیرد. باید این نقشه ها با یکدیگر همخوانی داشته باشد که در اصطلاح رایج  MATCH  باشند. مراحل MATCH کردن به صورت زیر می باشد :

  • باید وضع موجود  ملک را برداشت کرد . شاید این سوال مطرح شود که به دلیل وجود برداشت UTM ، چه نیازی به برداشت مجدد است؟ در پاسخ به سوال می توان به  چند دلیل اشاره کرد: اول، زمین ساختمان کلنگی داشته است و قبل از تخریب نقشه بردار قبلی نتوانسته  مرزها را خوب مشخص کند و بعد از تخریب مرزها مشخص تر شده اند. دوم ، از زمان برداشت نقشه UTM  تا کنون ، ساخت و ساز های جدید در اطراف ملک و تغییراتی در محل ایجاد گردیده باشد. سوم، در زمان برداشت نقشه برداری و ترسیم حدود و ابعاد به هر دلیلی اشتباهی رخ داده باشد و وضع موجود با نقشه UTM همخوانی نداشته باشد. می توانید نحوه برداشت عوراض و جزئیات بیشتر را از این لینک دریافت کنید.  اما یک نکته را در برداشت حتما در  نظر بگیرد و این است که در برداشت اضلاع زمین که مجاور ساختمان همسایه است علاوه بر دیوار ساختمان،  خط شناژ افقی و خط فنداسیون ساختمان مجاور ( در صورت موجود بودن ) حتما برداشت گردد . چون این موانع در زمان اجرای فنداسیون و ستونها مزاحمت  ایجاد می کند در نتیجه باید در صورت مزاحمت ،به مالک اطلاع داده شود.
  • بعد از برداشت ، باید حدود ملک طبق وضع موجود ترسیم گردد و با حدود ملک در نقشه UTM چک شود ( با جانمایی وضع موجود بر روی نقشه UTM)  و در صورت مغایرت بیشتر از حد مجاز ( به صورت تجربی 2 الی 3 سانتی متر ) در طول و عرض ( مخصوصا در عرض) حتما به اطلاع مالک و ناظران ساختمان برسد. لازم به ذکر است که حساسیت اختلاف عرض در ساختمان به دلیل رعایت کردن درز انقطاع ( فاصله فی مابین دو ساختمان را  درز انقطاع می گویند در نقشه معماری مصوب مشخص می گردد) در  ساختمان بسیار بالا است و باید حتما بررسی گردد.
  • بعد از چک کردن ابعاد ملک ، باید شیب جدول ، معبر ، کانیوو ، تک لبه در اطراف ملک ( طبق وضع موجود ) با موارد متناظر در نقشه UTM بررسی گردد. در برخی موارد پیش می آید که شیب جدول ها و معابر  در نقشه معماری  نسبت به وضع موجود برعکس نمایش داده شده است. از طرفی چون شیب جدول یا معبر جهت تعیین کف ساختمان و جلوگیری از ورود آبهای  سطحی به ساختمان ، مورد استفاده قرار می گیرد، باید حتما  بررسی گردد. این اختلاف اگر بیشتر از 5 الی 10 سانتی متر باشد نیاز است به مالک اطلاع  داده شود( به صورت تجربی).
  • باید حدود نقشه معماری و سازه  با حدود نقشه برداشتی ملک، MATCH شود. سپس باید به چند مورد ضروری توجه کرد: اول، درز انقطاع باید حفظ گردد – دوم ،  محل قرار گیری ستون ها  در نقشه معماری وسازه باید یکسان باشد و نباید زیاد جابجایی داشته باشند( در حد 5 سانتی متر اشکال ندارد البته باید نظر قطعی را محاسب سازه بدهد). البته ملاک اجرا،  مکان ستون در نقشه سازه می باشد-  سوم،  چک کردن عرض پارکینگ ها.  در برخی از موارد به دلیل جابجایی ستون ها در نقشه سازه ممکن است عرض پارکینگ ها از 50/2 متر کمتر شود . 50/2 متر عرض استاندارد پارکینگ ها می باشد. از طرفی یک عرض حداقل وجود دارد که توسط شهرداری ها تعیین می گردد ( معمولا 20/2  یا 30/2 متر می باشد)  و اگر عرض پارکینگ  از آن کمتر باشد آن  پارکینگ حذف می گردد و برای مالک ضررات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.- چهارم عرض مفید چاله آسانسور باید چک گردد – پنجم،  مکان ستون ها در سمت معبر باید بررسی گردد . ساختمان در سمت معبر باید بعد از نما ، در محدوده ملک باشد و نباید وارد معبر گردد. در اکثر نقشه های  سازه به دلیل بزرگتر شده ابعاد ستون نسبت به معماری و همچنین در نظر نگرفتن نما در نقشه سازه ، برخی ستون ها وارد معبر می شود که در صورت وجود چنین خطایی باید به مالک اطلاع داده شود.- ششم،  نقشه تمام طبقات بر روی نقشه سازه ، جانمایی شود  و بررسی گردد  که دیوار برشی یا ستونی در جای نامناسب در برخی طبقات قرار نگرفته باشد. مثلا ستون یا دیوار برشی  جای درب ، وسط پذیریی ، وسط انباری ها و… قرار نداشته باشد.

البته موارد ذکر شده در  بالا،  کلیات کار جانمایی  می باشد و نیاز به صرفه وقت برای هر آیتم دارد . به همین دلیل است که باید با قیمت مناسب این کارها را انجام داد . برخی نقشه برداران با هزینه پایین و بدون چک کردن خیلی از موارد بالا کار می کنند که این باعث کاهش دستمزد ها در زمینه نقشه برداری شده است . در صورت اینکه نیاز دارید با جزئیات نرم افزاری و مراحل از صفر تا 100 این بخش آشنا بشوید می توانید محصول با لینک زیر ،را از سایت تهیه کنید.

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی نقشه برداری مهرماه 1398

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *